Els 10 principis d’usabilitat de Jakob Nielsen

Homepage Google

Els 10 principis d’usabilitat de Jakob Nielsen

En la fase de disseny de qualsevol projecte web és molt important pensar en el seu usabilitat . Entenem usabilitat com la facilitat que tenen els usuaris de relacionar-se amb la interfície de la nostra pàgina i de navegar-hi. Una bona usabilitat aportarà un augment de l’eficiència de la nostra web, una reducció de costos i un augment de la fidelització dels usuaris / clients.

En aquest sentit, el 1990, l’expert en usabilitat i disseny web Jakob Nielsen va definir 10 principis de disseny basats en l’usuari que a dia d’avui encara segueixen vigents:

1. Visibilitat de l’estat del sistema . El web o aplicació ha de mostrar en tot moment a l’usuari què està passant i en quin punt de la navegació es troba.

Ex: a la web de disseny web es queda marcat amb un color diferent l’apartat del menú on ens trobem.

im3

2. Adequació entre el sistema i el món real . El sistema ha de parlar amb el mateix llenguatge que els usuaris.

Ex: a la cistella de la compra de la web www.ecoviand.com associem el concepte de la galleda de les escombraries amb eliminar el producte.

ecoviand

3. Llibertat i control per l’usuari . Els usuaris han de poder tornar fàcilment a un estat anterior. És convenient donar les opcions de “desfer” i “refer”.

Ex: a l’apartat “productes / baranes” del web www.cerrajeriamarfran.com hi ha una paginació que dóna la possibilitat de tornar a una pàgina anterior de productes o escollir a quina pàgina vols anar mitjançant un sol clic.

marfan

4. Consistència i estàndards . És convenient seguir i repetir alguns patrons per no confondre als usuaris.

Ex: la web www.cafegra.com manté un òptim equilibri entre els seus elements interns (botons, navegació, text, enllaços , etc.). I es respecten els estàndards preestablerts.

cafegra

5. Prevenció d’errors . És millor prevenir els errors de generar missatges un cop es produeixi.

Ex: en omplir el formulari d’alta en www.mailchimp.com t’avisa mentre escrius si les dades són vàlides o no .

mailchimp

6. Reconèixer millor que recordar. Cal intentar en la mesura del possible mostrar objectes, accions i opcions per minimitzar l’ús de memòria de l’usuari.

Ex: a www.amazon.es mostra un historial dels productes que has visitat recentment.

amzon

7. Flexibilitat i eficiència d’ús . És important personalitzar les accions freqüents. De vegades cal crear acceleradors o dreceres per millorar la usabilitat per als usuaris més experts.

Ex: a l’apartat “rutes 2011” de www.endoethiopia.com hi ha un menú lateral que et permet accedir a les subcategories ràpidament sense haver de fer clic al menú principal.

ethiopia

8. Estètica i disseny minimalista . Intentar simplificar, eliminar el contingut irrellevant perquè l’usuari només es fixi en el realment important.

Ex: www.google.es és un clar exemple de disseny minimalista.

google

9. Ajudar els usuaris a reconèixer, diagnosticar i solucionar els errors . Els missatges d’error han d’expressar clarament quina ha estat la causa del problema.

Ex: a www.infomenus.com en enviar el formulari de contacte incorrecte t’apareixen missatges d’error on detalla quins camps has introduït malament.

infomenus

10. Ajuda i documentació . En alguns casos pot ser necessari que l’usuari necessiti ajuda. Cal que aquesta sigui fàcil de trobar, útil, i si pot ser no massa extensa.

Ex: la pàgina www.gstarcad.com disposa d’un apartat de “tutorials” per ajudar els usuaris a aprendre sobre el funcionament del programa.

gstarcad

Sense comentaris

Comentari: